Werkwijze
1. Aanmelding
Als u uw kind heeft aangemeld, volgt er een intakegesprek, waarin wij kunnen kennismaken en waarin de hulpvraag goed in kaart wordt gebracht. Gezamenlijk wordt besloten of Smart uw kind kan helpen. In het intakegesprek wordt de werkwijze toegelicht en is er natuurlijk ruimte voor vragen. Dit gesprek is geheel vrijblijvend.
Het is handig als u voor dit gesprek relevante informatie van school meeneemt zoals toetsgegevens en analyses of eventuele onderzoeksverslagen.
2. Onderzoek
Hierna gaat het begeleidingstraject van start. Dit begint met een diagnostisch onderzoek. Er worden toetsen afgenomen, maar ook gesprekken gevoerd met uw kind om erachter te komen hoe hij/zij precies te werk gaat. Niet alleen het leren komt aan bod maar ook de leerstijl, taakaanpak, motivatie, concentratie en het zelfvertrouwen van uw kind. Er is aandacht voor de positieve aspecten: waar is hij/zij wel goed in?
Indien u hier toestemming voor hebt gegeven, wordt er ook contact opgenomen met de school.
De bevindingen en de resultaten van dit onderzoek worden vastgelegd in een verslag.
3. Opstellen van het handelingsplan
Hierna wordt er een handelingsplan opgesteld, waarin de doelen en de werkwijze voor de komende periode worden vastgelegd. Het onderzoeksverslag en het plan worden in een gesprek toegelicht.
4. Begeleiding
Een begeleidingsperiode duurt meestal vier maanden tot een jaar. In deze periode wordt rt gegeven in de praktijk, één keer per week, drie kwartier tot een uur per keer. Tussentijds wordt er telkens geëvalueerd en wordt het plan indien nodig aangepast aan de vorderingen die uw kind maakt.
Tijdens de begeleidingssessies worden werkvormen zo veel mogelijk afgewisseld. Plezier en het vergroten van het zelfvertrouwen zijn belangrijke pijlers in de aanpak. Samenwerking met school en ouders is wezenlijk. Om het effect van de begeleiding te optimaliseren is het belangrijk dat uw kind ook thuis aan de slag gaat. Daarom is er ook tussendoor de mogelijkheid om korte gesprekken te voeren over het werk en de vorderingen. Ook wordt de aanpak zo veel mogelijk afgestemd op die van de klas.
5. Toetsing en evaluatie
Na een van te voren afgesproken periode worden de resultaten van de begeleiding geëvalueerd, eventueel door toetsen en of observaties te herhalen. In een evaluatiegesprek worden de resultaten van de begeleidingsperiode besproken en wordt er gezamenlijk besloten over een verlenging of afsluiting van de begeleiding.
1. Aanmelding
Als u uw kind heeft aangemeld, volgt er een intakegesprek, waarin wij kunnen kennismaken en waarin de hulpvraag goed in kaart wordt gebracht. Gezamenlijk wordt besloten of Smart uw kind kan helpen. In het intakegesprek wordt de werkwijze toegelicht en is er natuurlijk ruimte voor vragen. Dit gesprek is geheel vrijblijvend.
Het is handig als u voor dit gesprek relevante informatie van school meeneemt zoals toetsgegevens en analyses of eventuele onderzoeksverslagen.
2. Onderzoek
Hierna gaat het begeleidingstraject van start. Dit begint met een diagnostisch onderzoek. Er worden toetsen afgenomen, maar ook gesprekken gevoerd met uw kind om erachter te komen hoe hij/zij precies te werk gaat. Niet alleen het leren komt aan bod maar ook de leerstijl, taakaanpak, motivatie, concentratie en het zelfvertrouwen van uw kind. Er is aandacht voor de positieve aspecten: waar is hij/zij wel goed in?
Indien u hier toestemming voor hebt gegeven, wordt er ook contact opgenomen met de school.
De bevindingen en de resultaten van dit onderzoek worden vastgelegd in een verslag.
3. Opstellen van het handelingsplan
Hierna wordt er een handelingsplan opgesteld, waarin de doelen en de werkwijze voor de komende periode worden vastgelegd. Het onderzoeksverslag en het plan worden in een gesprek toegelicht.
4. Begeleiding
Een begeleidingsperiode duurt meestal vier maanden tot een jaar. In deze periode wordt rt gegeven in de praktijk, één keer per week, drie kwartier tot een uur per keer. Tussentijds wordt er telkens geëvalueerd en wordt het plan indien nodig aangepast aan de vorderingen die uw kind maakt.
Tijdens de begeleidingssessies worden werkvormen zo veel mogelijk afgewisseld. Plezier en het vergroten van het zelfvertrouwen zijn belangrijke pijlers in de aanpak. Samenwerking met school en ouders is wezenlijk. Om het effect van de begeleiding te optimaliseren is het belangrijk dat uw kind ook thuis aan de slag gaat. Daarom is er ook tussendoor de mogelijkheid om korte gesprekken te voeren over het werk en de vorderingen. Ook wordt de aanpak zo veel mogelijk afgestemd op die van de klas.
5. Toetsing en evaluatie
Na een van te voren afgesproken periode worden de resultaten van de begeleiding geëvalueerd, eventueel door toetsen en of observaties te herhalen. In een evaluatiegesprek worden de resultaten van de begeleidingsperiode besproken en wordt er gezamenlijk besloten over een verlenging of afsluiting van de begeleiding.